Troses pārbaude un brāķēšana

Kā veikt troses pārbaudi un kādi ir brāķēšanas kritēriji?


 

Tērauda troses pārbaude pirms lietošanas

Pārbaudot tērauda troses, īpaša uzmanība ir jāpievērš troses daļām, par kurām no pieredzes zināms, ka tās ir pakļautas vislielākajam nodilumam un bojājumiem.

Par sliktu troses stāvokli visbiežāk liecina nodilušas, pārtrūkušas un sarūsējušas troses stieples. 
Nodilums ir normāls troses lietošanas rezultāts, un pareizas troses konstrukcijas gadījumā tas ir sekundārs troses stāvokļa pasliktināšanās faktors. Pareiza troses apstrāde ar smērvielām var palīdzēt samazināt gan ārējo, gan iekšējo nodilumu.

Pārtrūkušas stieples parasti parādās, tuvojoties troses kalpošanas laika beigām, un rodas no liekšanas slodzes un nodiluma. Pārtrūkušas stieples konkrētās vietās var liecināt par mehāniskiem iekārtu defektiem. Pareiza apstrāde ar smērvielām lietošanas gaitā palīdzēs uzlabot troses slodzes izturību.

Atsevišķas pārtrūkušas stieples var izņemt, skatiet attēlu.

Formas izmaiņas parasti rodas mehānisku bojājumu rezultātā un, ja tās ir spēcīgas, var būtiski ietekmēt troses izturību.

Korozija no iekšpuses vai ārpuses liecina par nepietiekamu vai nepiemērotu smērvielu. Punktveida korozija uz stiepļu ārējās virsmas var izraisīt stiepļu pārtrūkšanu. Iekšējā korozija var rasties situācijās ar nepietiekamu vai nepiemērotu apstrādi ar smērvielām. Par šo problēmu visbiežāk liecina troses diametra samazināšanās, bet par to pārliecināties var, tikai pārbaudot troses iekšpusi.

UZMANĪBU! Negrieziet stiepli, lokiet to, kamēr tā pārlūst tā, lai lūzuma vieta būtu tuvāk troses konstrukcijas iekšpusei. Tas samazina stiepļu izlīšanas risku.

Tērauda trošu brāķēšanas kritēriji

Trošu brāķēšanu jāveic ievērojot spēkā esošos noteikumus vai ražotāja norādes.
Trošu pārbaudi un brāķēšanu drīkst veikt tikai kompetenta persona.
Attēlos ir redzami tipiskākie tērauda trošu nolietošanās piemēri.

1. Mehāniski bojājumi trosei, zem slodzes, pārvietojoties pār asām malām.
2. Lokāls troses nodilums ko izraisījusi troses rīvēšanās pret iekārtas konstrukciju. 
3. Šaura diluma josla un dzīslu pārrāvumi dēļ pārāk lielām spoles rievām vai pārāk maziem atbalsta skriemeļiem. 
4. Divas paralēlas joslas ar pārrautām dzīslām norāda uz pārāk šauru troses skriemeli. 
5. Liels nodilums kas saistīts ar augstu virsmas spiedienu. 
6. Liels nodilums langveida tinuma trosei dēļ lielas berzes krustpunktos uz spoles ar vairākiem trošu slāņiem.  
7. Stipra korozija, ko izraisījusi troses saskare ar ūdeni un ķīmiskiem piejaukumiem.  
8. Atstarpes neesamība starp vijumiem norāda uz iekšējo koroziju. 
9. Tipiski dzīslu pārrāvumi metāla noguruma rezultātā. 
10. Dzīslu pārrāvumi vijumu vai serdes mijiedarbības rezultātā ko izraisa serdes deformācija. 
11. Metāla serdes pārrāvums dēļ pārlieku lielas slodzes.
12. Vijuma serdes izvirzījumi dēļ nesabalansētas vērpes, kas radušies triecienslogojuma rezultātā. 
13. Tipisks piemērs lokālam nodilumam un deformācijai kas radusies agrāka samezglojuma vietā. 
14. Pretrotācijas troses vijumu izbīdījumi dēļ nesabalansētas vērpes. Parasti veidojas pie troses enkurvietas vairākkritumu celtņiem. 
15. Metāla serdes izvirzījumi triecienslogojuma rezultātā. 
16. Ievērojams nodilums un iekšējā korozija. Korodīvas vides un berzes, pie liela slogojuma, kombinācija. 

UZMANĪBU!  Ievērojiet piesardzības pasākumus, lai izvairītos no traumām.

Vai jums ir jautājumi?

Ja jums ir papildus jautājumi, lūdzu sazinieties ar mums un mēs jums atbildēsim.

[hubspot]